Møde i udvalget d. 15. marts 2021
30. Årsberetning Kontrolgruppen 2020 (O)
Sagsnr.: 330-2021-14422 Dok.nr.: 330-2021-71455 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kontrolgruppens årsberetning for 2020 fremlægges
Økonomiudvalget til orientering.
Sagens
indhold
Kontrolgruppen fremlægger en gang om året beretning med
henblik på at holde udvalget orienteret om indsatsen på kontrolområdet mod
socialt bedrageri.
Resultatet af kontrolindsatsen i 2020 udgør 14,35 mio. kr.
Som noget nyt foretages der en særskilt effektmåling på
kontroltrin 2. Sagskontrollen på kontroltrin 2 udgør en samlet besparelse på yderligere 8,3 mio. kr.
Kontrollen er styrket efter Økonomiudvalget opnormerede
området i 2019.
Niveauet for den lokale indsats mod socialt bedrageri
fastlægges af den enkelte kommune.
De lokale retningslinjer er besluttet af Økonomiudvalget den
20. februar 2012, den 17. juni 2013 og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
den 8. april 2014.
Retligt
grundlag
Opfølgning og kontrol af om betingelserne for udbetaling af
sociale ydelser er opfyldt, er i forhold til Udbetaling Danmark reguleret ved
særlovgivningerne vedr. børnetilskud, bidrag, boligstøtte.
Desuden gælder Lov om aktiv Socialpolitik, Lov om social
Service, Lov om Sygedagpenge, Lov om Det Centrale Personregister,
Persondataloven, Lov om Udbetaling Danmark, Retssikkerhedsloven,
Forvaltningsloven samt den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet
i sagsbehandlingen
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan tage årsberetningen for 2020 til
orientering.
Vurdering
Rådgivning og Udbetaling vurderer, at kontrolindsatsen i
Slagelse Kommune i 2020 er udført i henhold til de lokalpolitiske beslutninger
for området.
Resultatet for 2020 betragtes som meget tilfredsstillende,
selvom der er registreret 4,8 mio. kr. mindre i besparelse end i 2019.
Arbejdsbetingelserne for kontrolmedarbejdere på trin 2 og 3
har været udfordret pga. omstilling af arbejdsgange ved hjemsendelser,
manglende mulighed for at indkalde borgere til samtaler, færre udkørende
virksomhedskontroller og suspendering af beskæftigelsesindsatsen.
Alene ved manglende kontrol af selvstændige sygemeldte, ses
en mindre besparelse på 2,2 mio. kr. Kontrollen af dette område er udfordret
grundet nedlukning og fejl i funktionaliteten i det nye nationale
udbetalingssystem på sygedagpengeområdet, KSD.
Det vurderes samlet set, at kontrolindsatsen i Slagelse
Kommune løftes på højt niveau, dels på grund af den politisk besluttede
normering af området, dels fordi indsatsen udføres af erfarne og dedikerede
medarbejdere.
Den organisatoriske forankring i Rådgivning og Udbetaling
skaber sammenhæng, koordinering og handlekraft mellem bevillinger, udbetalinger
og kontrol af forsørgelsesydelser, og medvirker dermed til at understøtte
kommunens kontrolindsats.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Afdelingschef for Rådgivning og Udbetaling indstiller,
1.
at Kontrolgruppens årsberetning for 2020 tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. marts 2021:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning.